Výchovné a kariérové poradenství
Základní oblasti výchovně poradenské činnosti na MěSOŠ Klobouky u Brna a hlavní úkoly výchovného-kariérového poradce.
- Oblast informační činnosti
- výchovný poradce poskytuje žákům, jejich zákonným zástupcům, učitelům, vychovatelům DM a ostatním pracovníkům školy informace:
- o školském poradenském zařízení a o možnostech využívání jeho odborných služeb
- o otázkách významných pro prevenci a nápravu problémů, které se mohou vyskytovat ve vývoji, výchově a vzdělávání žáků
- studijní a profesionální informace
- organizuje poskytování informací jinými pracovníky školy i pracovníky jiných institucí a organizací
- metodicky usměrňuje informační činnost třídních učitelů a poskytuje jim při tom metodickou a obsahovou pomoc, tj. pomáhá jim v tom, o čem mají informovat, a jak.
- výchovný poradce poskytuje žákům, jejich zákonným zástupcům, učitelům, vychovatelům DM a ostatním pracovníkům školy informace:
- Oblast konzultační činnosti
- výchovný-kariérový poradce zabezpečuje ve škole individuální poradenství a konzultační službu pro žáky a jejich zákonné zástupce
- metodicky usměrňuje konzultační činnost třídních učitelů a poskytuje jim při tom obsahovou a metodickou pomoc
- Oblast poznávání, sledování a hodnocení vývoje žáků
- výchovný poradce provádí soustavné a dlouhodobé pozorování, sledování a hodnocení vývoje žáků. Při něm:
- uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u žáků, kteří vyžadují z výchovných, vzdělávacích, sociálních a jiných důvodů zvláštního zřetele nebo u těch, kteří sami o konzultaci požádají.
- Sledování zdravotního stavu žáků
- Výchovný poradce vede seznam žáků se ZPS, případně i jinými zdravotními problémy, upozorňuje třídní učitele a ostatní pedagogické pracovníky na zdravotní problémy žáků, v nutných případech uskutečňuje konzultace s lékaři o příčinách absence některých problémových žáků.
- Činnost návrhová
- Výchovný poradce na základě vlastních poznatků a s využitím informací jiných odborníků
- podává vedení školy návrhy a doporučení, týkající se výchovy, vzdělávání, prevence a nápravy problémů i profesionální orientace u jednotlivých žáků, skupin žáků i tříd,
- poskytuje třídním učitelům a ostatním pedagogickým pracovníkům obsahovou a metodickou pomoc.
- Výchovný poradce na základě vlastních poznatků a s využitím informací jiných odborníků
Při plnění těchto úkolů výchovný-kariérový poradce spolupracuje zejména:
- s vedením školy (ŘŠ), TU a ostatními pedagogickými pracovníky,
- se žáky a jejich zákonnými zástupci
- s orgány sociálních odborů obecních aj. úřadů,
- s VŠ a VOŠ,
- se soudy, podniky a firmami,
- s dorostovými, příp. odbornými lékaři,
- se SRPDŠ apod.,
- s PPP, případně jinými poradenskými institucemi.
Metodika prevence
Prevence sociálně patologických jevů se zaměřuje především na vytvoření pozitivních sociálních vztahů, na rozvoj mimoškolních aktivit žáků, propagaci zdravého životního stylu a na osvětu na dané téma. Snahou všech pracovníků školy ve spolupráci s rodiči je zajistit optimální klima školy, vytvořit inspirující a plnohodnotné prostředí školy, klidnou a přátelskou atmosféru mezi studenty, pedagogickými i ostatními pracovníky školy, aby se zvýšila odolnost žáků proti stresu a frustracím, aby byli schopni zvládat různé životní problémy a konflikty, a tím se posílila jejich odolnost vůči sociálně patologickým jevům. Toto úsilí směřuje k zapojení co nejvíce žáků do různých aktivit, které by smysluplně naplnily jejich volný čas a zároveň rozvíjely jejich sociální dovednosti.
Schránka důvěry projektu NNTB - Nenech to být.
Oblasti prevence:
- záškoláctví
- agrese, šikana a kyberšikana
- užívání návykových látek, včetně alkoholu, kouření, anabolik, léků a dalších
- xenofobie, rasismus, extremismus, antisemitismus a intolerance
- netolismus (virtuální drogy) a patologické hráčství (gambling)
- sekty a sociálně patologická náboženské hnutí
- sexuální rizikové chování
- kvalitní stravovací návyky (nadváha a obezita, bulimie, anorexie, tělesná aktivita)
- pozitivní sociální klima (nabídnout důvěryhodné a bezpečné prostředí)
Způsob realizace preventivních aktivit
- monitoring sociálně patologických jevů
- kontakt se studenty, případně rodiči studentů
- informační systém (nástěnka, Bakaláři)
- preventivní akce, osvěta
- spolupráce s ostatními subjekty zainteresovanými v problematice sociálně patologických jevů
- vzdělávání pedagogických pracovníků
- celoškolní akce
- zapojit více rodiče
Metody a formy, jakými budou dílčí aktivity řešeny
- přednášky, besedy, semináře, workshopy, diagnostické metody
- informační systém, využití schránky důvěry
- působení v rámci vyučovacích předmětů
- exkurze, adaptační kurzy, lyžařský výcvikový kurz a letní sportovní kurz
- účast studentů v literárních, sportovních a jiných soutěžích
- ekologická a environmentální výchova (projekty pro studenty, konference pro učitele, sběr vršků od PET lahví apod.)
- sportovní aktivity
- studentský den
- mimoškolní aktivity
- rodičovské schůzky
Aktivity školy v oblasti prevence zneužívání návykových látek
Velká pozornost je věnována vyloučení možnosti nabídky návykových látek v areálu školy a na akcích pořádaných školou (zákaz ve Školním řádu). Studenti i vyučující byli seznámeni s postupem v případě porušení příslušného zákazu. Školní řád jasně definuje zákaz a možný postih v případě distribuce a zneužívání návykových látek ve škole i na školních akcích.
Studenti, rodiče i pedagogové mají přístup k informacím a materiálům, které se týkají problematiky drog (literatura, časopisy, DVD, telefonní čísla, …). Tyto materiály jsou k dispozici u ŠMP a VP. Prostřednictvím vedení školy, VP a třídních učitelů probíhá komunikace s rodičovskou veřejností. Vyučující jsou pravidelně seznamováni na pedagogických radách s novými zkušenostmi a poznatky v oblasti protidrogové prevence. Stejně jako studenti, mají i pedagogičtí pracovníci možnost účastnit se besed pořádaných školou ve spolupráci s jinými organizacemi (Policie ČR, …). Spolupráce s Policií ČR je na velmi dobré úrovni jak v oblasti preventivní, tak i v oblasti řešení zjištěných přestupků.
Garantem preventivních aktivit je ŠMP, který spolupracuje především s ředitelem školy, VP a třídními učiteli. Dále vyučující začleňují do výuky prvky výchovy ke zdravému životnímu stylu a sociálního učení.
Naše škola je zapojena do projektu Nenech to být, prostřednictvím kterého mohou žáci anonymně upozornit na problém šikany.
Kontakty
Výchovná poradkyně: Mgr. Dagmar Černá
- Poradenské hodiny pro žáky: po předchozí domluvě na emailu Cerna.Dagmar@sosklobouky.cz
- pro rodiče: kdykoli po předchozí telefonické domluvě
- pro pedagogy: kdykoli po předchozí domluvě
Metodik prevence: Ing. Stanislava Musilová
- Poradenské hodiny pro žáky: po předchozí domluvě na emailu Stanislava.Musilova@sosklobouky.cz
- pro rodiče: kdykoli po předchozí telefonické domluvě
- pro pedagogy: kdykoli po předchozí domluvě
V případě potřeby je možno též navštívit zást.řed. školy Ing. Evu Šerhákovou, případně ředitelku školy Ing. Barboru Uvírovou.